Technika
Anonmus 2006.06.01. 21:10
A technika fejldik mi vrhat 2100-ra Uf,?...
Amennyiben a „ltezhetek-e rajtunk kvl ms rtelmes lnyek” helyett inkbb azt a krdst tennnk fel, hogy megfelel krlmnyek kztt elnyre vlna-e brmilyen llnynek, h a a szeme mellett a vrhatan bekvetkez esemnyeket jl-rosszul s rvidebb-hosszabb tvra elre jelezni kpes szervvel is rendelkezne, gy nyilvnvalan „igen” volna a vlasz. Radsul mg a „vak rsmester”-elv sem srlne meg, hiszen egy felttelezett fldn kvli vagy mondjuk az ember eltnse utn megjelen j, rtelmes faj esetben ugyangy nem a mi agyunkat kellene „megismtelnie” az evolcinak, miknt a velk egytt kialakul szemek sem a mi szemeink lennnek.
„gy is lehet brndokat szni a jvrl, hogy a csodk kedvrt szabadjra engedjk a kpzeletnket. Pedig ha kordban tartjuk, pp ezen a terleten szerezhetnek nagyon rtkes tapasztalatokat a jelentl s annak kiltsaitl meghkkent elmk... a tvoli jvrl sztt brndkp egyben ksrlet lesz arra, hogy az emberi fajt kozmikus krnyezetben lssuk...”
(Olaf Stapledon: Az utols s az els emberek. F. Nagy Piroska fordtsa)
Egy fizika, egy isten
1735-ben egy mr-mr kevss ismert tuds, a szndkai szerint a Leibniz-i racionalizmus nyomdokain halad Christian Wolff „Elementa matheseos universae” cm mvnek harmadik ktetben megprblta kiszmtani, hogy mekkora is lehet egy jupiterlak, s ekzben kt szablyt vett figyelembe. Az els azt mondta ki, hogy a testmret a szem tmrjvel; a msodik pedig azt, hogy a pupilla tmrje viszont a bees fny intenzitsval arnyos. Vagyis mivel a fny intenzitsa a tvolsg ngyzetvel arnyosan cskken, ezrt a Naptl ktszer nagyobb tvolsgban lknek ngyszer nagyobb szemk kell, hogy legyen, mint neknk, s innt mr nem nehz megmondani, hogy milyen magas termetek a Naprendszer legnagyobb bolygjnak laki.
Ami persze legalbbis figyelemre mlt elkpzels, mert mikzben nyilvnvalan elsiklik pldul a minknl lnyegesen kisebb szemmel rendelkez vakondok meg a hangyk lte mellett, akzben a valamifle isteni vagy egyb igazsgossg ltbe vetett hit mellett azt is felttelezi, hogy ez az igazsgossg matematikailag kifejezhet formban nyilvnul meg. Voltaire s d’Alembert a 18. sz.-ban, Richard Proctor, a neves csillagsz pedig a 19. sz.-ban persze kignyoltk Wolff felfogst, noha ez abszurd volta ellenre is elgg jl kifejezi a meggyzdst, hogy a matematikai ilyen vagy olyan formban br, de egyetemes kell, hogy legyen, s szablyai – tbbek kztt – a jupiterlakk testmagassgt is meghatrozzk.
Elvgre ha Galilei annak idejn, b szz vvel Wolff eltt szmtsokat vgezhetett arra vonatkozan, hogy egy, a valsgosnl ktszer nagyobb lnak milyen lenne a testfelptse (s ha azt tallta, hogy a mreteknek az elefntok fel kzeledtvel a lovak testfelptse is egyre inkbb hasonltana az elefntokra), akkor eggyel tovbblpve mirt is ne tteleznnk fel, hogy a matematikai szablyszersgek nem csupn a fldi valsgot kpesek lerni, hanem egyetemesek, s rvnyesek a Vilgmindensg brmely ms pontjra is.
Elvgre ppen ez lett volna az jkori tudomny ltrejttbl kvetkez s bzvst alapvetnek nevezhet szemlletvlts egyik alapfelttelezse: korbban, az arisztotelszi fizika alapjn mi sem tnt kzenfekvbbek, mint az, hogy a Fld ilyen vagy olyan mdon ugyan, m mindenkppen kitntetett helyzetben van; s ennek megfelelen nem is lett volna indokolt feltenni a krdst, hogy vajon milyenek lehetnek a tbbi bolyg llnyei. Nem is csupn azrt, mert az arisztotelszi fizikban egyedl a Fld volt valban „fldszer”, a Naprendszer tbbi gitestjei pedig leginkbb valami terien knny anyagbl lltak volna (teht nem is lett volna rtelme azt krdeznnk, hogy vajon lakhatak-e), hanem nagy ltalnossgban inkbb azrt, mert mivel az arisztotelszi fizika szerint a romland Fldre s az rkkval gre klnbz trvnyek rvnyesek, gy az idelent uralkod viszonyok alapjn nyilvnvalan rtelmetlensg lenne megprblni az odafentiekre kvetkeztetni.
A 17. sz. elejtl annyiban vltozott a helyzet, hogy fokozatosabban mind elterjedtebb vlt a meggyzds, mely szerint az gi s a fldi fizika egyformk; illetve, hogy pontosabban fogalmazzunk: az gi fizika olyan, mint a fldi. Ugyanazok a trvnyek rvnyesek odafent is, is mind idelent, s mivel az g fizikjt tekintve mintegy visszatkrzdse a Fldnek, ezrt az itteni viszonyok alapjn kvetkeztethetnk az odafentiekre. St, akr tovbb is merszkedhetnk, s amennyiben az j fiziknak megfelelen elfogadjuk, hogy a tbbi bolyg pldul ugyanolyan gitest, mint amilyen a Fld, gy immr csak azt kell eldnteni, hogy mit is rtnk az „ugyanolyan” alatt. Mondhatjuk-e pldul, hogy az „olyan, mit a Fld”-be belertend az is, hogy a felsznt a mi bolygnkhoz hasonlan hegyek, erdk, tengerek s vrosok bortjk – meg minden bizonnyal hozznk hasonlan tvcsveket is pt, rtelmes lnyek lnek rajta.
s tulajdonkppen mirt is ne, hiszen az pusztn a meggyzds krdse, hogy mit rtnk az „ugyanolyan” alatt, s hogy milyen szinten vagyunk hajlandak ltalnostani. Egyltaln nem meglep ht, hogy a fldn kvliek utni kutatsa a kvetkez pr szz vben a „hasonlsg” klnbz rtelmezseirl fog szlni.
A teolgus William Whiston 1725-ben pldul egszen odig merszkedett, hogy kijelentette: mivel a Fldhz hasonlan a tvoli gitestekre is kiterjedhet a Newton-i gravitci, ezrt az isteni gondvisels is kiterjedhet rjuk – hiszen mint ahogy a gravitci egyetemes trvnyszersg, ugyangy a gravitcis trvny teremtjnek hatalma is egyetemes kell, hogy legyen. Ez az okfejts persze logikailag kzelrl sem hibtlan, hiszen a fizikai trvnyek Whiston-nl mg miden bizonnyal elkpzelhetetlenek annak a mindenhat isten lte nlkl, akire viszont ppen a fizikai trvnyekbl kvetkeztetnk – szmunkra azonban most fontosabb, hogy mikzben elbb a „kopernikuszi fordulat”, majd pedig az j fizika bizonyos szempontbl megfosztotta kivtelezett helyzettl a Fldet, ekzben elkezdtk a vilgmindensget a Fld s az itteni fizika mintjra elkpzelni, s valjban Wolff sem tett mst, mint – a maga szempontjbl tkletesen logikusan – ltalnostott. Nem csak azt ttelezte fel, hogy a fizika trvnyei a Jupiteren is rvnyesek, s hogy ott is matematikai formban fejezhetek ki, hanem azt is, hogy az ottani felttelek tnyleg mindenben meg kell, hogy feleljenek a fldinek.
A szmtgpek s a platonista matematika
Wolff soha nem kezdhetett volna a jupiterlakk szemnek mretvel foglalkozni, ha az j fizikval egytt s attl teljesen elvlaszthatatlanul nem terjedt volna el egy jfajta matematikai felfogs is a 17. sz. elejre. Kiss leegyszerstve a dolgokat annyi trtnt, hogy a korbbi arisztotelszi, a szmolshoz nem klnsebben vonzd (s azt leginkbb a kalmrok dolgnak tart) felfogst felvltotta az az jplatonista meggyzdsen alapul felttelezs, mely szerint a termszeti trvnyek matematizlsa nem a valsg lecsupasztsa s elszegnytse, miknt korbban Arisztotelsz nyomn gondoltk, hanem ppen ellenkezleg: a szmols s a matematika rvn valamifle olyan tisztn megragadhat igazsgok birtokba jutunk, amikhez msklnben nem frnnk hozz. Ezen felfogs nlkl nem lett volna rtelme szmtgpeket pteni, hiszen az arisztotelinus megkzeltsbl kiindulva semmi sem tenn indokoltt, hogy egy olyan szerkezetet alkossunk meg, ami teljesen flsleges s rdektelen, st, semmitmond tevkenysget vgez.
A szmtgp nlkl viszont nyilvnvalan nem lehet ltrehozni a modern technika s tudomny II. Vilghbor utni eredmnyeit (igaz, szmols s kpletek nlkl a korbbiakat sem), s nem volna lehetsges pldul a nagy szmtsi kapacitst ignyl rkutats sem. Mikzben egyltaln nem biztos, hogy egy idegen civilizci is szembenzne egy arisztotelszi vs. platni matematikafelfogs-konfliktussal (elkpzelhet, hogy teljesen ms alternatvk lennnek), az viszont nagyon is valsznnek ltszik, hogy csak ott jhet ltre a minkhez hasonl technikai civilizci, ahol a minkhez hasonl mdon fogjk f
|